b1.tif     h2.tif     z5.tif     MBfärg

Född 1968, uppvuxen i Karlshamn, bosatt i Lund sedan 1989. Utbildade sig först till grundskollärare i matematik och NO-ämnen och jobbade som detta i sju år innan fotointresset tog över 2001. Tog då en magisterexamen i journalistik och delar sedan dess sin tid mellan fotografering och frilansskrivande, ofta med historiskt tema. Är ansluten till Mustang media och medlem i PhotoNatura. Har gett ut flera böcker. Driver tillsammans med Håkan Sandbring Salix Förlag.

Jag fotograferar sedan sommaren 2014 med digital utrustning från Pentax och deras mellanformatskamera 645Z. Jag har tidigare använt hasselblad, både analogt och digitalt, men bytet till Pentax mycket användarvänliga 645Z har gett mitt fotograferande en extra skjuts. Tre objektiv som täcker in det mesta är den fasta 25 mm samt zoomarna 45-85 och 80-160 mm. 300 mm står överst på investeringslistan. Övergången från den analoga Hasselbladskamerans kvadratiska format, som rotade sig djupt i bildseendet under många år, till det digitala bildformatet 3:4 gick smärtfritt och jag hittade snabbt vägen till den bildstil jag har svårt att slita mig ifrån: kraftfulla, spännande förgrunder som leder blicken vidare in i bilden där hela landskapet blir synligt. Det verkar inte som att jag någonsin kommer att tröttna – variationsmöjligheterna är oändliga.

På senare år har jag alltmer fascinerats av naturens strukturer och av udda miljöer, gärna snårskogar eller sumpmarker. Jag har en önskan att komma ifrån det uppenbart vackra och hitta en annan slags skönhet och andra grundvärden i bilderna. Inte alltid dock – traditionella landskapsbilder i häftiga miljöer är fortfarande huvudspåret – men en växande del av mitt fotograferande ägnas numera åt upptäcktsfärder in i dessa infernon av igenvuxna marker och allmänt gudsförgätna områden. Det är långt mellan träffarna men själva nötandet och känslan av att vara nära något äkta och ärligt ger tillfredsställelse nog för att fortsätta. Det är fotografering med rejält tuggmotstånd. Hittar man rätt i dessa miljöer blir bilderna vackra ändå, fast på andra vis.

För mig består naturen av oändliga mängder mönster, linjespel, strukturer och färger i alla tänkbara skalor. Vad som är vackert och vad som på något sätt berör kan överraska. Själv vet jag numera ungefär vad det är jag vill fånga och ännu är idéerna och projekten ganska många fler än tillfällena att utveckla och förverkliga dem. Men min grundfotografering duger gott som underhållsdos i denna beroendeframkallande verksamhet. Att kunna planera små fotoresor och successivt upptäcka nya miljöer och att kunna ha naturen som arbetskamrat är det bästa av allt.